Monday 16 November 2015

KAEDAH TASMIK


Pengenalan
Bacaan adalah satu aktiviti yang bertalian. Apabila mendengar atau membaca mereka  akan melakukan satu pertalian proses-proses memilih,menelaah, menguji dan megesahkan maklumat yang didengar atau dibaca. Dalam pengajaran al-Quran, murid  diminta membaca dan guru mendengar.
Kaedah Tasmik bacaan ayat al-Quran sesuai digunakan bagi ayat tilawah dan hafazan. Seorang murid diminta membaca ayat al-Quran di hadapan guru. Jika terdapat kesalahan, guru akan memperbetulkan. Selepas itu murid boleh ditanya mengenai  hukum-hukum bacaan atau tajwid dan maksud tanda-tanda bacaan dalam ayat yang dibaca.

Objektif
1. Mengetahui pencapaian murid.
2. kenal pasti tahap pencapaian.
3. Menyedarkan kesilapan bacaan.
4. Meningkatkan kemahiran indidvidu.
5. mengklafikasikan murid mengikut pencapaian

Pelaksanaan
1. Guru mendengar dan meneliti bacaan murid.
2. Murid dikehendaki membaca kumpulan dan individu bergilir-gilir.
3. Murid dikehendaki membaca dengan suara yang nyaring.

Kekuatan
1. Guru dapat membetulkan bacaan murid dengan tepat
2. Guru dapat mendisiplinkan murid dengan baik
3. Guru dapat mempastikan murid tidak melakukan kesilapan.
4. Guru dapat mengenalpasti tahap kebolehan murid dengan tepat
5. Guru dapat mengesan kelemahan bacaan murid.

8 comments:

  1. Sekolah saya pun guna kaedah ni... untuk semua murid. Biasanya kami buat waktu akhir jadual... sebelum pelajar pulang.

    ReplyDelete
  2. Sangat baik untuk mengetahui kesalahan bacaan..

    ReplyDelete
  3. Tahniah kaedah yang menarik sekali.

    ReplyDelete
  4. Antara altenatif uang baik..teruskan

    ReplyDelete
  5. Kaedah yang baik..boleh dijadikan pnp di sekolah...

    ReplyDelete
  6. Kaedah pembelajaran yg lebih efektif dan berkesan harus di teruskan.tahniah.

    ReplyDelete
  7. Sangat bagus kaedah ini.Senang memperbetulkan bacaan

    ReplyDelete